Redzot, ka troksnis ap
taksometriem nerimstas, kā arī to, ka Satiksmes Ministrijas plānotās izmaiņas,
lai arī kopumā pareizas, tomēr ir nepietiekamas un virspusējas, padalīšos ar
saviem spriedumiem par šo nozari. Domāju, ka 4 nostrādātie gadi Baltic Taxi man
ir devuši diezgan pilnīgu ieskatu par šajā biznesā notiekošo.
Katru reizi, kad dzirdu
kādu runājam par takšu nozares sakārtošanu, man rodas jautājums runātājam:
“Vai Jūs
esat pārliecināti, ka tiešām gribat sakārtot šo nozari?”
Tas tāpēc, ka man ir
pārliecība – šo nozari patiesi sakārtot grib tikai un vienīgi taksisti, pie tam
arī nebūt ne visi. Nosacīti viņus varētu saukt par godīgajiem taksistiem. Par
cik pastāv viedoklis, ka godīgu taksistu nav, tad saprotiet paši, cik maz ir
cilvēku, kuriem interesē šī nozare.
Ko tad īsti grib tie
bļāvēji un kārtotāji? Tikai un vienīgi iepriekšējos tarifus. Viņi nesaprot, ka
nozares sakārtošana un iepriekšējie tarifi nav savienojamas lietas. Lai to
labāk izprastu, paskatīsimies uz vienkāršu matemātiku:
-
2014.gadā
Baltic Taxi direktora J.Nagļa aprēķini liecināja, ka taksometra (automašīnas)
uzturēšanas izmaksas ir ~0.35 EUR/km;
-
Manas
lietotās Toyota Corolla (1.3 litru motors, gāze) izmaksas 4 gadu garumā bija
0.46 EUR/km;
Es domāju, ka droši varu apgalvot – viena kilometra
pašizmaksa ir vismaz 0.40 EUR/km. Tajā pašā laikā, piemēram, Taxify tarifs ir
0.39 EUR par kilometru! Es nepārrakstījos – taksometru kompānija piedāvā tarifu, kas ir ZEMĀKS PAR PAŠIZMAKSU!
Man jau Twitterī jautāja: “Kur tad ir bizness?”
Atbilde ir tikpat vienkārša, cik neticama – biznesa nav. Ir krāpšana. Jo legālu
biznesu ar šādiem dotajiem lielumiem izveidot nevar.
Valsts ar savu neieinteresētību, nekompetenci,
stulbumu un populismu takšu nozarē ir radījusi korupcijas perēkli. Protams, tā
nav mirstama kaite, jo nozares ietekme uz valsts ekonomiku ir niecīga, bet
tomēr ietekme ir. Tā ir kā augonis uz jau tā nevesela organisma. Ja ņemam vērā,
ka taksometri ir pirmais, ar ko sastopas Latvijas viesi lidostā, tad šis
augonis atrodas uz pieres.
Ir radīta sistēma, kura jau no paša sākuma paredz, ka
nodokļi netiks maksāti. Kā var maksāt nodokļus, ja nav peļņas!? Netiek maksātas
sociālās iemaksas, darba ņēmēji (taksisti) ir pilnībā neaizsargāti. Viņiem nav
algas, nav atvaļinājumu, viņi ir spiesti strādāt necilvēcīgas darba stundas,
bieži pat 48 stundas pēc kārtas, radot apdraudējumu ne tikai sev, bet
pasažieriem un citiem satiksmes dalībniekiem, kad brauc pusaizmiguši un
pārguruši.
Ir radīta vide, kur labi var noslēpties alimentu
nemaksātāji, nodokļu parādnieki, ātro kredītu upuri un pat formāli
maznodrošinātie, kuri var apvienot taksista darbu ar pabalstu saņemšanu. Šeit
darbavietu var atrast arī krimināli sodītie elementi, kuriem citur darbu atrast
pagrūti.
Ap šo strutojošo augoni kā mušas lido korumpēti VID
darbinieki, Ceļu Policijas inspektori, municipālie policisti, u.c.
pārbaudītāji, jo viņi visi zina, ka NEKAS šajā nozarē nav sakārtots un visur
var piekasīties. Un pieprasīt kukuli par pūlēm. “Burvīga” biznesa vide, vai ne?
Tas viss tikai tāpēc, lai daļa Latvijas sabiedrības
varētu “par sviestmaizi” vizināties ar taksi. Ir izaudzināta vesela paaudze,
kura nesaprot, ka taksis ir luksa pakalpojums. Tāpēc padomājiet vēlreiz vai jūs
tiešām gribat sakārtot šo nozari, jo pirmais risinājums, kas būtu jāievieš ir:
Jānosaka
MINIMĀLAIS pieļaujamais tarifs, kas pie tam tiek pārskatīts atkarībā no
inflācijas un degvielas cenām ik pēc noteikta laika.
Orientējoši šādam minimālajam tarifam vajadzētu būt
vismaz 0.70 EUR/km, tātad pašreizējā RedCab un Baltic Taxi tarifu līmenī, kuru
daudzi no jums šobrīd uzskata par “kosmisku” un “overpriced”.
Šāds minimālais tarifs dotu valstij gan morālu, gan
ekonomisku pamatojumu pieprasīt, lai individuālie taksisti un firmas maksātu
visus nodokļus, jo tas nodrošinātu, ka visiem biznesā iesaistītajiem būtu
peļņa, no kā tos maksāt.
Tāpat tas aizsargātu tos individuālos taksistus, kuri
nespēj aprēķināt savas automašīnas amortizācijas izdevumus, no strādāšanas par
velti, jeb smieklīgi mazu peļnu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru