Dzīvē ir lietas, kuras mani dzīvē interesē un aizrauj. Ir arī tādas, kuras sadusmo un kaitina. Pienāk brīži, kad es par šīm lietām gribu izteikt savas domas un dalīties tajās ar citiem. Tāpēc ir tapusi šī lappuse. Laipni lūgti izteikt savus viedokļus!

otrdiena, 2019. gada 26. februāris

Taksometri. 1.daļa. Kosmiskie tarifi.


          Redzot, ka troksnis ap taksometriem nerimstas, kā arī to, ka Satiksmes Ministrijas plānotās izmaiņas, lai arī kopumā pareizas, tomēr ir nepietiekamas un virspusējas, padalīšos ar saviem spriedumiem par šo nozari. Domāju, ka 4 nostrādātie gadi Baltic Taxi man ir devuši diezgan pilnīgu ieskatu par šajā biznesā notiekošo.
          Katru reizi, kad dzirdu kādu runājam par takšu nozares sakārtošanu, man rodas jautājums runātājam:

“Vai Jūs esat pārliecināti, ka tiešām gribat sakārtot šo nozari?”

          Tas tāpēc, ka man ir pārliecība – šo nozari patiesi sakārtot grib tikai un vienīgi taksisti, pie tam arī nebūt ne visi. Nosacīti viņus varētu saukt par godīgajiem taksistiem. Par cik pastāv viedoklis, ka godīgu taksistu nav, tad saprotiet paši, cik maz ir cilvēku, kuriem interesē šī nozare.
          Ko tad īsti grib tie bļāvēji un kārtotāji? Tikai un vienīgi iepriekšējos tarifus. Viņi nesaprot, ka nozares sakārtošana un iepriekšējie tarifi nav savienojamas lietas. Lai to labāk izprastu, paskatīsimies uz vienkāršu matemātiku:
-        2014.gadā Baltic Taxi direktora J.Nagļa aprēķini liecināja, ka taksometra (automašīnas) uzturēšanas izmaksas ir ~0.35 EUR/km;
-        Manas lietotās Toyota Corolla (1.3 litru motors, gāze) izmaksas 4 gadu garumā bija 0.46 EUR/km;

Es domāju, ka droši varu apgalvot – viena kilometra pašizmaksa ir vismaz 0.40 EUR/km. Tajā pašā laikā, piemēram, Taxify tarifs ir 0.39 EUR par kilometru! Es nepārrakstījos – taksometru kompānija piedāvā tarifu, kas ir ZEMĀKS PAR PAŠIZMAKSU!

Man jau Twitterī jautāja: “Kur tad ir bizness?” Atbilde ir tikpat vienkārša, cik neticama – biznesa nav. Ir krāpšana. Jo legālu biznesu ar šādiem dotajiem lielumiem izveidot nevar.
Valsts ar savu neieinteresētību, nekompetenci, stulbumu un populismu takšu nozarē ir radījusi korupcijas perēkli. Protams, tā nav mirstama kaite, jo nozares ietekme uz valsts ekonomiku ir niecīga, bet tomēr ietekme ir. Tā ir kā augonis uz jau tā nevesela organisma. Ja ņemam vērā, ka taksometri ir pirmais, ar ko sastopas Latvijas viesi lidostā, tad šis augonis atrodas uz pieres.
Ir radīta sistēma, kura jau no paša sākuma paredz, ka nodokļi netiks maksāti. Kā var maksāt nodokļus, ja nav peļņas!? Netiek maksātas sociālās iemaksas, darba ņēmēji (taksisti) ir pilnībā neaizsargāti. Viņiem nav algas, nav atvaļinājumu, viņi ir spiesti strādāt necilvēcīgas darba stundas, bieži pat 48 stundas pēc kārtas, radot apdraudējumu ne tikai sev, bet pasažieriem un citiem satiksmes dalībniekiem, kad brauc pusaizmiguši un pārguruši.
Ir radīta vide, kur labi var noslēpties alimentu nemaksātāji, nodokļu parādnieki, ātro kredītu upuri un pat formāli maznodrošinātie, kuri var apvienot taksista darbu ar pabalstu saņemšanu. Šeit darbavietu var atrast arī krimināli sodītie elementi, kuriem citur darbu atrast pagrūti.
Ap šo strutojošo augoni kā mušas lido korumpēti VID darbinieki, Ceļu Policijas inspektori, municipālie policisti, u.c. pārbaudītāji, jo viņi visi zina, ka NEKAS šajā nozarē nav sakārtots un visur var piekasīties. Un pieprasīt kukuli par pūlēm. “Burvīga” biznesa vide, vai ne?
Tas viss tikai tāpēc, lai daļa Latvijas sabiedrības varētu “par sviestmaizi” vizināties ar taksi. Ir izaudzināta vesela paaudze, kura nesaprot, ka taksis ir luksa pakalpojums. Tāpēc padomājiet vēlreiz vai jūs tiešām gribat sakārtot šo nozari, jo pirmais risinājums, kas būtu jāievieš ir:

Jānosaka MINIMĀLAIS pieļaujamais tarifs, kas pie tam tiek pārskatīts atkarībā no inflācijas un degvielas cenām ik pēc noteikta laika.

Orientējoši šādam minimālajam tarifam vajadzētu būt vismaz 0.70 EUR/km, tātad pašreizējā RedCab un Baltic Taxi tarifu līmenī, kuru daudzi no jums šobrīd uzskata par “kosmisku” un “overpriced”.
Šāds minimālais tarifs dotu valstij gan morālu, gan ekonomisku pamatojumu pieprasīt, lai individuālie taksisti un firmas maksātu visus nodokļus, jo tas nodrošinātu, ka visiem biznesā iesaistītajiem būtu peļņa, no kā tos maksāt.
Tāpat tas aizsargātu tos individuālos taksistus, kuri nespēj aprēķināt savas automašīnas amortizācijas izdevumus, no strādāšanas par velti, jeb smieklīgi mazu peļnu.

         


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru