Šajā daļā pastāstīšu
dažas lietas par taksista darba specifiku, lai kliedētu mītus, kas klīst pa
Latviju, pārsvarā Rīgu.
Cik tad pelna Rīgas
taksists?
Visi mani dati ir par laiku no 2012.gada vasaras līdz
2016.gada vasarai strādājot BalticTaxi “standarta” režīmā - 1 diennakti strādā,
2 diennaktis brīvas. Tātad vidēji 10 diennakts maiņas mēnesī. Tas ir optimālais
darba režīms. Var strādāt arī vairāk, bet ilgākā laika periodā tas sāk atstāt
sekas uz veselību un darba ražīgumu. Ja strādā 2 diennaktis pēc kārtas, tad
otrajā diennaktī nopelnīsi maksimums 75% no iespējamā, jo esi noguris.
Protams, ir izņēmumi.
Vīrs ar iesauku “Terminators” strādāja vispār bez brīvdienām. Kolēģi smējās, ka
viņam “atvaļinājums” ir nakti gulēt mājās. Iekļuva ziņu hronikās, kad aizmiga
pie busiņa stūres un iekūleņoja grāvī uz Ventspils šosejas ar visiem
ārzemniekiem. Lauza mugurkaulu un BalticTaxi vairs nestrādāja, jo ārsti neļāva.
Tas gan netraucēja viņam atvērt savu uzņēmumu. Noteikti, ka brauc vēl šodien.
Strādājot BalticTaxi, es
principā nomāju automašīnu un dispečera pakalpojumus no viņiem. To sauc par “plānu”
un tas ir ~75 EUR (par šo skaitli sīkāk nākamajā, 3.daļā) par 24h. Pieskaitam
vēl ~25 EUR par degvielu. Sanāk apmēram 100 EUR par dienu. Viss, ko ieņemu virs
šīs summas, ir mans. Kā to noformē BT grāmatvedība ir augstākā pilotāža, es tur
pat neiedziļināšos, tas arī nav būtiski. Tātad, ja es saku ka nopelnīju 70 EUR,
tas nozīmē, ka tajā dienā ieņēmu 170 EUR, no kuriem 100 EUR bija izdevumi.
Tātad “sausie” skaitļi (uz
rokas) ir šādi:
Vidējā peļņa par diennakti – 80 EUR
Vidējā alga mēnesī attiecīgi 800
EUR (797.23 ja precīzi J)
Lielākā alga mēnesī (protams vasara, jo krievi un Jūrmala) – 1223 EUR
Viena veiksmīgi lidostā
“noķerta” krievu ģimene, kas brauc uz Jūrmalu var nodrošināt lielisku nedēļas
nogali. Atstāj labu iespaidu, vizītkarti un vadā viņus te iepirkties uz centru,
te sauļoties uz pludmali, te vakariņās uz Vecrīgu. Ja vēl pamanies viņus
ieinteresēt ar Rundāles pili, tad vari arī atļauties pa nakti mājās pagulēt.
Visi taksisti ir vienisprātis, ka Jaunā Viļņa atcelšana Jūrmalā bija stulbums. Vasaras ienākumi kritās dramatiski.
Mazākā alga mēnesī (protams ziema)
- 406 EUR
Taksisti neieredz Ušakovu
un viņa “puteņa biļetes”. Kādreiz sals un putenis nozīmēja dubultu peļņu. Tagad
vairs nē. Visi brauc ar sabiedrisko par velti.
Lielākā dienas alga – 268 EUR (protams, Jaungada nakts. Nekauņas var
nopelnīt kādus 400 EUR, bet es neesmu nekauņa)
Piektdienas un sestdienas
vakari ir “naudas” maiņas. Tad var nopelnīt 100+ EUR. Jāuzmanās no dzērājiem.
Citreiz jābrauc lēnām un jāklausās, kad klients sāk rīstīties. Tad jāmet pa
“mēmajiem” un jārauj vaļā durvis. Lai vemj uz ielas. Salona ķīmiskā tīrīšana –
50 EUR un no komatoza klienta neko nepiedzīsi. Maiņa pagalam, protams.
Mazākā dienas alga - MĪNUS 16 EUR (pārsitu riepu uz bedres pašā
naudīgākajā laikā)
Darbdienas ir “tukšās”
dienas. Tad visu nosaka veiksme. Viens labs, tāls brauciens var Tevi izvilkt no
mīnusiem.
Jā, taksists var palikt
arī “mīnusos”. Firmai ir vienalga, jo nomu par automašīnu viņi saņem jebkurā
gadījumā. Šajā darbā ļoti uzskatāmi var redzēt, cik tev atņem darba devējs.
Šoferis bieži 22 stundas strādā uz firmu un tikai 2 stundas pirms maiņas beigām
tiek “plusos”, kad reāli pelna priekš sevis. Tāpēc nevar atļauties gulēt mājās.
Izgulēsies, bet naudu būsi nopelnījis tikai priekš Šķēles kunga, Tāpēc
dubultsāpīgi ir CP sodi – viena neuzmanība un Tava dienas alga, 20 EUR, klusi
ieslīd CP inspektora piedurknē. Kļūdīties ir viegli, kad neesi nakti gulējis un
sēdējis pie stūres jau 20 stundas…
Ļoti bieži šis darbs ir
kā loterija. Pēdējā maiņas stunda, gaidi pie lidostas. Kāds var pa 3 EUR
aizbraukt uz Hotel “Māra”. Kāds – pa 20 EUR uz privātmāju Vecāķos. No tā ir
atkarīgs, vai varēsi vakarā aiziet uz “Rimi” iepirkties, vai nauda būs jāprasa
sievai.
Baltic Taxi klienti
pārsvarā ir ļoti solīdi, liels procents sieviešu, tāpēc “uzmetienu” ir ļoti
maz. Man 4 gadu laikā nesamaksājā tikai divreiz. Viens no tiem bija klients no
ielas, tā saucamā “rociņa”. Bija trešā reize, kad klientu, kurš uz Vārnu ielu brauca pirkt narkotikas, arestēja uz manas mašīnas kapota. Policija viņam samaksāt neļāva...
Lētajās firmās brauc lētāka publika un uzmetieni ir
daudz biežāki. Taksists nekādā veidā no tā nav aizsargāts. BT pat nav “melnā
saraksta” – klients var šodien nesamaksāt un rīt zvanīt atkal. Firmai jau
zaudējumu nav, maksā šoferis.
Salīdzinot savus skaitļus
ar tiem (ļoti, ļoti) retajiem kolēģiem, kuri arī kaut ko skaita, esmu nonācis
pie secinājuma, ka apmēram tāda (800 EUR) arī ir vidējā taksista alga. Es zaudēju
uz to, ka neesmu “taksists” – nekrāpju un nekaunīgi neizspiežu naudu. Iegūstu
uz to, ka man bija īpaša pieeja Vecrīgas viesnīcu naudīgajiem klientiem. Kopumā
– viens otru kompensē.
Lētajās takšu firmās taksisti pelna apmēram tikpat,
tikai ja BalticTaxi šoferi var kaut nedaudz pagulēt mašīnā gaidot klientus, tad
Pandas šoferim, lai nopelnītu ar zemo tarifu, ir jārukā tā, ka pačurāt nav
laika.
Individuālie takši, tā saucamā “bankovka” jeb
bandīttakši, kas dežūrē pie Vecrīgas galvenajām ielām, darbojas pēc cita
biznesa modeļa, par viņiem man informācijas nav, bet, spriežot pēc automašīnu
stāvokļa, arī viņi naudā nepeldas.
Tādi ir godīgi skaitļi par šo darbu. Pēc Latvijas
darba likumdošanas nakts darbs skaitās dubultā. Pārrēķinot, sanāk, ka stundā
saņemu ne vairāk kā skolotājs. Atšķirība no skolotāja darba tā, ka skolas pa
nakti ir ciet, bet taksistam tiek dota iespēja pārstrādāties līdz sirdstriekai
arī pa naktīm.
P.S. Tagad, ar jaunajiem tarifiem, situācija ir stipri
sliktāka. Mans brālis vēl joprojām strādā BT, bet es viņam par naudu nemaz
neprasu. Labi nav…
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru