Dzīvē ir lietas, kuras mani dzīvē interesē un aizrauj. Ir arī tādas, kuras sadusmo un kaitina. Pienāk brīži, kad es par šīm lietām gribu izteikt savas domas un dalīties tajās ar citiem. Tāpēc ir tapusi šī lappuse. Laipni lūgti izteikt savus viedokļus!

otrdiena, 2019. gada 26. februāris

Taksometri. 2.daļa. Kosmiskā peļna.


          Šajā daļā pastāstīšu dažas lietas par taksista darba specifiku, lai kliedētu mītus, kas klīst pa Latviju, pārsvarā Rīgu.
          Cik tad pelna Rīgas taksists?
Visi mani dati ir par laiku no 2012.gada vasaras līdz 2016.gada vasarai strādājot BalticTaxi “standarta” režīmā - 1 diennakti strādā, 2 diennaktis brīvas. Tātad vidēji 10 diennakts maiņas mēnesī. Tas ir optimālais darba režīms. Var strādāt arī vairāk, bet ilgākā laika periodā tas sāk atstāt sekas uz veselību un darba ražīgumu. Ja strādā 2 diennaktis pēc kārtas, tad otrajā diennaktī nopelnīsi maksimums 75% no iespējamā, jo esi noguris.
     Protams, ir izņēmumi. Vīrs ar iesauku “Terminators” strādāja vispār bez brīvdienām. Kolēģi smējās, ka viņam “atvaļinājums” ir nakti gulēt mājās. Iekļuva ziņu hronikās, kad aizmiga pie busiņa stūres un iekūleņoja grāvī uz Ventspils šosejas ar visiem ārzemniekiem. Lauza mugurkaulu un BalticTaxi vairs nestrādāja, jo ārsti neļāva. Tas gan netraucēja viņam atvērt savu uzņēmumu. Noteikti, ka brauc vēl šodien.
          Strādājot BalticTaxi, es principā nomāju automašīnu un dispečera pakalpojumus no viņiem. To sauc par “plānu” un tas ir ~75 EUR (par šo skaitli sīkāk nākamajā, 3.daļā) par 24h. Pieskaitam vēl ~25 EUR par degvielu. Sanāk apmēram 100 EUR par dienu. Viss, ko ieņemu virs šīs summas, ir mans. Kā to noformē BT grāmatvedība ir augstākā pilotāža, es tur pat neiedziļināšos, tas arī nav būtiski. Tātad, ja es saku ka nopelnīju 70 EUR, tas nozīmē, ka tajā dienā ieņēmu 170 EUR, no kuriem 100 EUR bija izdevumi.
          Tātad “sausie” skaitļi (uz rokas) ir šādi:

Vidējā peļņa par diennakti – 80 EUR

Vidējā alga mēnesī attiecīgi  800 EUR (797.23 ja precīzi J)

Lielākā alga mēnesī (protams vasara, jo krievi un Jūrmala) – 1223 EUR

          Viena veiksmīgi lidostā “noķerta” krievu ģimene, kas brauc uz Jūrmalu var nodrošināt lielisku nedēļas nogali. Atstāj labu iespaidu, vizītkarti un vadā viņus te iepirkties uz centru, te sauļoties uz pludmali, te vakariņās uz Vecrīgu. Ja vēl pamanies viņus ieinteresēt ar Rundāles pili, tad vari arī atļauties pa nakti mājās pagulēt.
                Visi taksisti ir vienisprātis, ka Jaunā Viļņa atcelšana Jūrmalā bija stulbums. Vasaras ienākumi kritās dramatiski.


Mazākā alga mēnesī (protams ziema)  - 406 EUR

          Taksisti neieredz Ušakovu un viņa “puteņa biļetes”. Kādreiz sals un putenis nozīmēja dubultu peļņu. Tagad vairs nē. Visi brauc ar sabiedrisko par velti.

Lielākā dienas alga – 268 EUR (protams, Jaungada nakts. Nekauņas var nopelnīt kādus 400 EUR, bet es neesmu nekauņa)

          Piektdienas un sestdienas vakari ir “naudas” maiņas. Tad var nopelnīt 100+ EUR. Jāuzmanās no dzērājiem. Citreiz jābrauc lēnām un jāklausās, kad klients sāk rīstīties. Tad jāmet pa “mēmajiem” un jārauj vaļā durvis. Lai vemj uz ielas. Salona ķīmiskā tīrīšana – 50 EUR un no komatoza klienta neko nepiedzīsi. Maiņa pagalam, protams.

Mazākā dienas alga - MĪNUS 16 EUR (pārsitu riepu uz bedres pašā naudīgākajā laikā)

        Darbdienas ir “tukšās” dienas. Tad visu nosaka veiksme. Viens labs, tāls brauciens var Tevi izvilkt no mīnusiem.
          Jā, taksists var palikt arī “mīnusos”. Firmai ir vienalga, jo nomu par automašīnu viņi saņem jebkurā gadījumā. Šajā darbā ļoti uzskatāmi var redzēt, cik tev atņem darba devējs. Šoferis bieži 22 stundas strādā uz firmu un tikai 2 stundas pirms maiņas beigām tiek “plusos”, kad reāli pelna priekš sevis. Tāpēc nevar atļauties gulēt mājās. Izgulēsies, bet naudu būsi nopelnījis tikai priekš Šķēles kunga, Tāpēc dubultsāpīgi ir CP sodi – viena neuzmanība un Tava dienas alga, 20 EUR, klusi ieslīd CP inspektora piedurknē. Kļūdīties ir viegli, kad neesi nakti gulējis un sēdējis pie stūres jau 20 stundas…
          Ļoti bieži šis darbs ir kā loterija. Pēdējā maiņas stunda, gaidi pie lidostas. Kāds var pa 3 EUR aizbraukt uz Hotel “Māra”. Kāds – pa 20 EUR uz privātmāju Vecāķos. No tā ir atkarīgs, vai varēsi vakarā aiziet uz “Rimi” iepirkties, vai nauda būs jāprasa sievai.
         Baltic Taxi klienti pārsvarā ir ļoti solīdi, liels procents sieviešu, tāpēc “uzmetienu” ir ļoti maz. Man 4 gadu laikā nesamaksājā tikai divreiz. Viens no tiem bija klients no ielas, tā saucamā “rociņa”. Bija trešā reize, kad klientu, kurš uz Vārnu ielu brauca pirkt narkotikas, arestēja uz manas mašīnas kapota. Policija viņam samaksāt neļāva...
       Lētajās firmās brauc lētāka publika un uzmetieni ir daudz biežāki. Taksists nekādā veidā no tā nav aizsargāts. BT pat nav “melnā saraksta” – klients var šodien nesamaksāt un rīt zvanīt atkal. Firmai jau zaudējumu nav, maksā šoferis.
          Salīdzinot savus skaitļus ar tiem (ļoti, ļoti) retajiem kolēģiem, kuri arī kaut ko skaita, esmu nonācis pie secinājuma, ka apmēram tāda (800 EUR) arī ir vidējā taksista alga. Es zaudēju uz to, ka neesmu “taksists” – nekrāpju un nekaunīgi neizspiežu naudu. Iegūstu uz to, ka man bija īpaša pieeja Vecrīgas viesnīcu naudīgajiem klientiem. Kopumā – viens otru kompensē.
Lētajās takšu firmās taksisti pelna apmēram tikpat, tikai ja BalticTaxi šoferi var kaut nedaudz pagulēt mašīnā gaidot klientus, tad Pandas šoferim, lai nopelnītu ar zemo tarifu, ir jārukā tā, ka pačurāt nav laika.
Individuālie takši, tā saucamā “bankovka” jeb bandīttakši, kas dežūrē pie Vecrīgas galvenajām ielām, darbojas pēc cita biznesa modeļa, par viņiem man informācijas nav, bet, spriežot pēc automašīnu stāvokļa, arī viņi naudā nepeldas.
Tādi ir godīgi skaitļi par šo darbu. Pēc Latvijas darba likumdošanas nakts darbs skaitās dubultā. Pārrēķinot, sanāk, ka stundā saņemu ne vairāk kā skolotājs. Atšķirība no skolotāja darba tā, ka skolas pa nakti ir ciet, bet taksistam tiek dota iespēja pārstrādāties līdz sirdstriekai arī pa naktīm.
P.S. Tagad, ar jaunajiem tarifiem, situācija ir stipri sliktāka. Mans brālis vēl joprojām strādā BT, bet es viņam par naudu nemaz neprasu. Labi nav…


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru