Dažādos čatos un forumos ļoti bieži uzvirmo diskusijas par
maksimālā atļautā ātruma ietekmi uz satiksmes drošību. Šai tēmai ir daudz
dažādu aspektu, bet neatkarīgi no tā, kurā ierakumu pusē jūs atrodaties,
vienmēr ir labāk, ja ir zināmi VISI fakti. Ja diskutē par Saules sistēmu, tad
ir labi zināt, ka Zeme griežas ap Sauli, nevis otrādi, vai ne?
Visas šīs ātruma diskusijas notiek neievērojot vienu ļoti
svarīgu faktu, par kuru arī gribu jums pastāstīt. Uzzināju par to pavisam
nejauši un kopš tā laika nevaru saprast, kāpēc šis fakts tiek noklusēts.
Ap 1995.gadu ASV mainījās federālā likumdošana un katrs štats
ieguva tiesības noteikt pats savus ātruma ierobežojumus uz vietējās nozīmes
ceļiem*. Montanas štats uz šo izmaiņu noreaģēja ātri un radikāli – viņi ātruma
ierobežojumu, līdzīgi kā Vācijā, atcēla VISPĀR. Aizstāja to ar vispārīgu frāzi,
ka jāievēro saprātīgs un drošs ātrums.
Cik man zināms, šis ir vienīgais gadījums autosatiksmes
vēsturē, kad ierobežojumi tiek būtiski samazināti, nevis likti jauni, tāpēc
dīvaini, ka šis fakts netiek nekur pieminēts. Ja jau „ātrums nogalina”, tad
katram aizliegumu fanam vajadzētu visas diskusijas sākt un beigt ar teikumu
„bet Montanā...”, vai ne? Tomēr tā nenotiek un vai ziniet kāpēc?
Tāpēc, ka pēc ierobežojumu noņemšanas ceļu satiksmes
negadījumu statistikā nekas būtiski nemainījās! Nē, cilvēki nesāka pastiprināti
mirt un uz ceļiem neiestājās haoss**. Tātad varam droši secināt, ka ātruma
ierobežojumi NAV panaceja nāves gadījumu samazināšanai ceļa satiksmes negadījumos.
Turpat, Montanas štatā, veiktajā pētījumā par nāves
gadījumiem uz ceļiem atklājās, ka to skaits ir atkarīgs no daudz un dažādiem
iemesliem, ieskaitot pat piederību Demokrātu vai Republikāņu partijai.
Kopsavilkums – cilvēki mirst nevis no ātruma, bet no autovadītāja attieksmes.
Attieksmi izmainīt ir daudz grūtāk, nekā izkarināt ceļa zīmi un sodīt
pārkāpēju, tāpēc arī organizācijas izvēlas iet vieglāko ceļu un liek
ierobežojumus.
Šo informāciju vienmēr vajadzētu ņemt vērā, kad veidojiet
savu viedokli par ātruma ierobežojumiem to pārkāpējiem.
Piezīmes.
* - ASV
federālie (valsts nozīmes) ceļi ne vienmēr ir platāki, labāki un ātrāki, par tā
sauktajiem vietējās nozīmes ceļiem. Tiem tikai ir citi apzīmējumi „I75”, kas
nozīmē „interstate 75” un, (laikam) cits finansējums.
** - Montanas
štatā vēsturiski ir ļoti liels ceļa negadījumu skaits (bija 2,5 reizes vairāk
nāves gadījumu nekā Latvijā un 2x vairāk nekā vidēji ASV). Nāves gadījumi štatā
kopumā nedaudz pieauga, bet papētot statistiku uzmanīgāk, redzams, ka zonās,
kurās ierobežojumi tika noņemti, tie samazinājās.
P.S. Ātruma ierobežojumi uz Montanas štata lielceļiem
atgriezās pēc 8 gadiem, bet tam nebija sakara ar nāves gadījumiem:
2003.gadā policists apstādināja Lamborghini, kurš brauca ar
200+ km/h ātrumu un izrakstīja sodu par „nesaprātīgu ātruma izvēli”. Vadītājs
iesūdzēja policiju tiesā, jo uzskatīja, ka ar tik labu automašīnu, bremzēm,
ABS, utt. viņa izvēlētais ātrums ir bijis saprātīgs. Vadītājs tiesā uzvarēja un
ieguva palielu naudas kompensāciju, tāpēc štata valdība tomēr izlēma kaut kādus
ātruma ierobežojumus uzlikt, lai izvairītos no tiesu darbiem.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru