Pēdējos gados
Latvijā arvien lielāka un lielāka ažiotāža tiek celta ap 9.maija svinībām pie
Uzvaras pieminekļa Rīgā. Šī tēma ir ļoti sensitīva visiem Latvijas
iedzīvotājiem. Man par šo tēmu ir savs viedoklis, ar kuru arī gribu padalīties.
Sākšu ar to, ka
es, atšķirībā no daudziem tā saucamajiem Latvijas patriotiem, esmu personiski
bijis Uzvaras parkā 9.maijā. Teikšu pilnīgi atklāti – man riebjas, kas tur
notiek. Es domāju, ka lūk šeit ir tā patiesā 5.kolonna, ka šie cilvēki nav
pelnījuši atrasties šajā valstī un ka pie pirmās izdevības šie cilvēki pārdos
manu dzimteni Krievijai. Jautāsiet, ko es tur meklēju? Neko. Es vairākus gadus
strādāju Rīgā par taksistu un man nācās uz turieni vest tos, kurus daudzi sauc
par kolorado vabolēm. Jāpiezīmē, ka pēdējos gados es tajā dienā sāku ņemt
brīvdienas, lai man tas vairs nebūtu jādara. Man bija pretīgi. Tomēr, tajās
reizēs, kad es uz turieni vedu cilvēkus, man bija interesanti viņus iztaujāt.
It īpaši jau tāpēc, ka neviens no viņiem nebija ar nezināmas izcelsmes medaļām
apkāries „veterāns”. Mani interesēja iemesli, kāpēc uz turieni ir jābrauc
jaunam, 20-30 gadus vecam cilvēkam.
Atbilde visiem
bija līdzīgas: „Mans vectēvs cīnījās(krita) šajā karā. Es braucu godināt
viņa piemiņu”. Protams, tika pieminēti arī nīstie fašisti, tas kā viņi
atbrīvoja šo valsti (Latviju) un pat dažos gadījumos tas, ka mums jābūt viņiem
pateicīgiem.
Es jau domās
redzu daudzus no jums pārgriežam acis un viebjamies, sak zinām jau zinām to
pasaciņu. Bet tomēr... varbūt ir vērts paskatīties uz notiekošo no nedaudz cita
skatu punkta?
Sāksim ar pašu
pieminekli. Daudzi saka, ka pieminekli vajagot nojaukt. Nebūšot viņiem kur
pulcēties. Tiešām!? Esat pārliecināti, ka neatradīs citu vietu? Vai nepulcēsies
tieši turpat, neskatoties uz to, ka pieminekļa vairs nav? Pie tam gribētu
atgādināt ka Brīvības pieminekli komunisti tomēr nenojauca. Iespējams, ka
saprata kaut ko par tagad modernajām „sarkanajām līnijām” vai arī tīri
intuitīvi nojauta, ka to nevajag darīt, jo tad toč būs sūdi (lai gan varbūt ka
latviešu tauta norītu arī šo krupi). Varbūt ka arī mums nevajag Uzvaras
pieminekli aiztikt, kaut vai tikai tāpēc, ka var sanākt sūdi? Sūdu šajā valstī
jau tāpat gana.
Kāds apšauba tā maksliniecisko vērtību un
apsaukā par „fallisko simbolu”. Ziniet, es atkal nodarbošos ar zaimošanu. Mūsu Brīvības piemineklis neitrālam ārzemju viesim liekas tikpat fallisks. Vienīgā
atšķirība, ka viens ir īsāks ar trim zvaigznēm, otrs garāks un ar piecām. Es
pat varu iztēloties kādu ainiņu, ku sarunājas LPSR Kompartijas šefs ar obeliska
arhitektu: „Cik garš ir latviešiem? Nu tad taisi tā, lai mūsējais būtu vismaz
10m garāks. Un zvaigznes arī vairāk uzliec!”
Arī par to, ko
tie simbolizē, var pastrīdēties. Manis jau pieminātā krievu jaunieša vectēvs
cīnījās karā pret svešzemju iebrucējiem. Viņam nebija ne jausmas par
politiskajām spēlītēm starp Kremli un Reihstāgu. Viņš aizstāvēja savu Dzimteni.
Tajā skaitā, lai kā arī Jums tas nepatiktu, arī Latviju. Jo viņa dzimtene, padomjlaiku
dziesmas vārdiem runājot bija „nevis nams un nevis iela, bet Padomju
Savienība”.
Ko darīja mūsu
vectēvi, kad viņu dzimtenē iebrauca svešas armijas tanki? Jā, viņi „palika
savās vietās”. Starp citu, pavisam nesen uzzināju nelielu, bet, manuprāt
svarīgu detaļu. Izrādās, ka K.Ulmanis savu liktenīgo uzrunu ir teicis vakarā,
ap 22:00, bet Padomju armijas tanki Latvijas robežu pārbrauca tās pašas dienas
agrā rītā. Sanāk, ka latvieši izlēma „palikt savās vietās” pat bez sava vadoņa
runas. Izlēma mierīgi atdot savu valsti. Pilnīgi visi izlēma. Nebija taču
neviena šāviena, vai ne?
Tagad, ja
mēs salīdzinām šos faktus, vai nesanāk tā, ka tam krievu jaunietim tiešām ir ko
godināt un ar ko lepoties? Daudz vairāk nekā mums?
Protams,
drošības dienestiem ir jāseko, lai šajos pasākumos, netiktu pārkāpts likums un
nenotiktu nekādas pretvalstiskas akcijas, bet citādi – lai taču svin. Mums
labāk būtu jāpadomā, kāpēc ar katru gadu to svinētāju kļūst arvien vairāk un
vairāk? Latviešu leģionāru atceres pasākumos taču cilvēku vairāk nepaliek? Vai
nav tā, ka 9.maijs ir savdabīgs protests pret šajā valstī notiekošo? Vai nav
tā, ka mēs cenšamies viņiem atņemt svētkus, bet neesam neko devuši vietā? (Šiem
jautājumiem es pieskaršos citā daļā) Es domāju ka mums jāatzīst, ka mēs,
latvieši, gribot vai negribot radikalizējam Latvijā dzīvojošos krievus un
9.maija svinības ir indikācija tam, cik labi mums tas izdodas. Esmu
pārliecināts – kad situācija Latvijā uzlabosies, tad svinības pie Uzvaras
obeliska samazināsies, bet pie Brīvības pieminekļa kļūs plašākas. Pašas no
sevis.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru