Atzīšos godīgi – es nezinu Latvijas
vēsturi. Protams, es klausos, ko saka citi, šo to palasu, ja iet runa par kādu
konkrētu tēmu, bet kopumā es Latvijas vēsturi nezinu. Man tā nekad nav mācīta,
jo padomju laikā ar to bija tieši tāpat, kā anekdotē par vasaru – es tajā dienā
slimoju.
Vienreiz saņēmos un izlasīju tādu kā
kopsavilkuma rakstu par notikumiem, kuri 1919.gadā noveda pie Latvijas
Republikas izvedošanās. Tad es to izlasīju vēlreiz. Vienalga neko nesapratu.
Izlobīju kopējo ideju – saujiņa aktīvu cilvēku ar saujiņas patriotisku karavīru
palīdzību izmantoja situāciju kad Krievija un Vācija bija novājinātas. Vēl īsāk
– mums noveicās.
Ko es ar to gribu teikt? To, ka mūsu
valsts vēsture ir ļoti sarežģīta, niansēta un ļoti dažādi tulkojama. To, ka
cilvēks, bez īpašas ieinteresētības un entuziasma to nemaz nevar pilnībā apgūt
un izprast. Tieši tas pats attiecas uz okupācijas faktu.
Katrs latvietis zina, ka Latvija tika
okupēta, tomēr dokumentāli tam ir tikai viens pierādījums. Viens dokuments,
Padomju Savienības ultimāts K.Ulmanim. Šis dokuments bija slepens, par tā
eksistenci, cik man zināms, gadiem ilgi nezināja pat latviešu vēsturnieki. Tas
nāca klajā tikai pēc ilgiem meklējumiem un daudzi par tā eksistenci nezina vēl
šodien.
Ņemot vērā visu augšminēto, vai mēs
patiešām varam saukt Fedju Ivanovu, Sarkanās Armijas jauniesaukto, kurš 1940.gada
vasarā uz krievu tanka iebrauca Latvijas teritorijā par okupantu? Manuprāt, nē.
Manuprāt Fedjam likās, ka viņš tieši tāpat palīdz Latvijai, kā Džonam, kurš uz
amerikāņu tanka pagājušajā vasarā iebrauca Ādažu militārajā bāzē.
Tāpat mēs nevaram saukt par okupantu
Fedjas dēlu, kurš piedzima jau LPSR. Arī Ivanu, kurš katru gadu atzīmē sava
vectēva Fedjas uzvaru pār fašistiem 9.maijā pie Uzvaras monumenta, mēs par
okupantu nosaukt nevaram.
Tad kā sanāk? Okupācija bija, bet
okupantu nav!? Jā, gandrīz tā arī sanāk. Kā jau teicu – Latvijas vēsture ir
komplicēta. Manuprāt galvenie okupanti ir Staļins, Hitlers, Molotovs,
Ribentrops un tas, kurš atdeva mūsu valsti – K.Ulmanis. Viņi gan, ja var ticēt
vēsturniekiem, sen jau kā nav starp dzīvajiem. Kas tad mums paliek?
Paliek VDK darbinieki, kuri iebrauca
Latvijā zinot, ka šeit iespējama pretošanās. Paliek latvieši, kuri aktīvāk vai
mazāk aktīvi sadarbojās ar VDK un palīdzēja uzturēt okupāciju. Starp citu, šīs
divas grupas okupāciju un tās sekas uztur vēl joprojām.
Okupēt ir viegli. Pārvaldīt un 50
gadus uzturēt okupāciju – lūk kur ir grūtākais uzdevums. Tieši šie cilvēki,
kuri izsūtīja uz Sibīriju tūkstošus, lika cietumā un nošāva nepakļāvīgos,
gadiem ilgi skaloja mums smadzenes, ir īstie okupanti.
Tomēr mēs mierīgi atļaujam viņiem vēl
joprojām vadīt mūsu valsti, mierīgi noskatamies, kā viņi, ādu uz otru pusi
pārmetuši, vazā pa dubļiem Latvijas sarkanbaltsarkano karogu un kopīgi ar
viņiem saucam par okupantiem tos, kuri pārsvarā gadījumu, pat nesaprot, par ko
tieši viņus apvaino. Fedjas mazdēlu Ivanu, piemēram.
Daudzi tūlīt brēks, ka Ivanam
vajadzēja mācīties Latvijas vēsturi un zināt, ka viņa vectēvs Fedja bija
okupants. Vajadzēja. Arī man vajadzēja, bet es nemācījos. Slinks esmu. Man tiek
piedots, jo esmu latvietis. Ivanam piedots netiek.
Šajā sakarā man ir viens ļoti konkrēts
jautājums:
Vai Latvijas Republikas Izglītības
Ministrijā ir kaut viens pats cilvēks, kurš zina, ko tieši cienījamā, pensijas
vecuma, vēstures skolotāja (kura pati ir vēsturi mācījusies padomju laikā) Vera
Stepanovna savā Rīgas Puškina Licejā māca saviem krievu skolēniem par Latvijas
okupāciju???
Nē, es ticu, ka kāds IZM zina, kas ir rakstīts programmā. Ticu, ka
kāds zina un ir pārbaudījis, kas ir rakstīts mācību grāmatā. Es pat esmu gatavs
noticēt, ka IZM zina, kas Verai Stepanovnai būtu jāsaka tajā stundā.
Bet
es neticu, ka kaut kad, kaut viens ir reāli pārbaudījis, ko un kā viņa māca par
šo svarīgo, (iespējams, pašu svarīgāko) Latvijas vēstures epizodi!
Šajā gadījumā ir svarīga pat intonācija. Var nolasīt tekstu no grāmatas, tad piemiegt ar
aci klasei, „jūs taču saprotiet, ko man liek teikt, vai ne?” un viss, lieta
darīta – nakamajā gadā pie Uzvaras monumenta būs par pāris jauniešiem vairāk.
Man ir ideja:
Vai Nacionālā Apvienība nevar atrast
vienu krievu vēsturnieku (latvietis ar labu krievu valodu pat nederēs), kas
varētu sagatavot speciālu lekciju vidusskolniekiem par okupāciju un ceļot ar to
pa Latvijas krievu skolām? Lai mēs 100% zinātu, ka šī epizode tiek izstāstīta
vienmēr pareizi un korekti? Tas taču nebūtu ne sarežģīti, ne dārgi, vai ne?
Tajā pat laikā latvieši varētu beidzot
sākt saukt par okupantiem tos, kuri to patiešām ir pelnījuši – VDK darbiniekus
un komunistus. Īpaši jau latviešus. Jo citādi man liekas, ka latviešu tautai
var uzstādīt vēl vienu diagnozi – Stokholmas sindroms.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru